вторник, 20 юли 2010 г.

За произхода на жирафите

Здравейте, благодаря ви за коментара! Много се радвам, че има и други хора, които се интересуват от произхода и еволюцията на човека и животинските видове. Благодаря ви за забележката, напълно я приемам и съм съгласна с нея. Би трябвало да съм по-точна за тези неща, естествено става въпрос само за една теория, за жалост все още знаем твърде малко за произхода не само на жирафите, а и на почти всички други животински видове. За много малко от тях би могло да се каже, че имаме неоспорима информация и сме напълно убедени в предположенията си. Та преди няколко дни четох интервю с някакъв американски физик, който твърди, че гравитацията не съществува, а всички било илюзия на човешкия мозък :) Гравитацията е едно от научните открития, които честно казано никога не би ми хрумнало да подлагам под съмнение, дори и само заради очевидните факти. Но очевидно има хора съмняващи се дори и в това и се пак да не съм напълно съгласна с разсъжденията му, има някаква логика в тях, няма как да не я призная. Та кой знае след години по какъв начин ще се опровергаят всички теории, в които досега вярваме безусловно за произхода на животинския свят. Какво остава за палеонтологията, за тази наука знаем толкова малко. Та отново на жирафите, съжалявам имам навика да се разсейвам :)

Аз не съм палеонтолог, просто любител и е напълно възможно възгледите ми да са напълно грешни от гледна точка на човек с такова образование.

Засега от всички материали, които съм чела за произхода на жирафите намирам две теории за най-достоверни (поне лично на мен те ми допадат най-много).

  1. Теорията, че жирафите са някакво междинно ниво между елените и антилопите. Тази версия има много поддръжници, както и противници. Много доказателства и много факти, които биха я оспорили на мига.

    Основните доказателства, които посочват учените, които се уповават на нея са следните:

    Най-близкият жив представител на жирафа е окапи ( род: Okapia, вид: O. johnstoni)Това е силно застрашен вид, който живее единствено в тропическите гори Итури, област в Конго. Всички учени намират за изключително странно това, че притежава тяло, кости и форма на черепа много сходни с тези на жирафите, но има и райета, които го свързват и със зебрите. То е високо около 1.80 и средното тегло на изучаваните представители е около 200 кг.

    Жирафите и окапи създават това, което зоолозите класифицират като семейство Жирафи (Giraffidae). Въпрос на каква кръстоска е окапито, както и кога се е появило е все още неразгадано. Видът е открит едва през 1901, като се предполага, че съществува дълго преди това, а това, че нрава му е боязлив най-вероятно го е държало непознато за човечеството толковаа дълго. Дори и единственият жив роднина (или предполагаем такъв) на жирафа създава много главоблъсканици на зоолозите, защото намесва в родословието на жирафите и зебри, като засега се смята, че те имат общо само с елените и антилопите.

    Теорията, че жирафите произхождат от антилопи се поражда от откритите фосили на то този вид:

    Sivatherum: това е изчезнал вид, обитавал Африка и части от Южна Азия сновно

    Индия). Предполага се, че е изчезнал преди около 8, 000 години,

    като негови описания са намерени на камъни в пустинията Сахара. Сиватерум се свързва и с жирафите, и с модерното окапи и се смята за техен предшественик. То е било по-голямо от окапито, много по-тежко, високо около 2.2 метра в холката. Черепа много наподобява този на съвременния жираф. Засега той се приема за един от предшествениците на цялото семейство, но доказателствата за това са далеч по-малко, от колкото биха били нужни, за да го приемем за безусловен факт. Между двата вида има много общо, дори и само във външния им вид, но в природата е напълно възможно няколко вида без никаква ДНК връзка да развият подобни характеристики, без да бъдат роднини.

    Другият все още съществуващ вид, на който учените базират теорията си е:

    GERENUK Litocranius walleri) Това е една от най-типичните антилопи за Източна Африка. Още е наричана жирафска антилопа. Смятат, че има много общо в костната система на геренука и жирафа, но лично аз съм скептична за принадлежността на геренук към родословието на жирафите (Макар, че визуалнофронта и предните крака силно наподобяват и може би леко черепа)

    Това са двата вида(изчезналият сиватерум и геренука), които свързват жирафите с антилората според теориите, които съм чела.



    2. Втората основна теория, която съм срещала, но нямам много знания за нея е тази, че бронтозаврите са прародителите на жирафите(които било правилно да наричаме апатозаври, твърди един мой приятел палеонтолог) Но лично за мен това е твърде далечна теория, ако приемем нея за вярна мисля, че отиваме твърде надалеч в произхода на жирафа и изпускаме твърде много звена, които няма как да бъдат обяснени. Въпреки че това не пречи наистина апатозавърът да е далечен роднина на жирафа наистина не знам много за тази теория и на какви доказателства в костната структура на динозавъра се крепи.



Засега от всичко, което съм чела съм най-склонна да приема теорията, че жирафът е звено между елен и антилопа, макар и с някои резерви.

Вие чели ли сте нещо интересно или някаква по-нова информация? Много ще се радвам да науча нещо ново :)



Поздрави и отново ви благодаря за коментара,

Ади

Няма коментари: